Instytut Nafty i Gazu - Państwowy Instytut Badawczy
TYTUŁ: Paliwa alkoholowe dla transportu – uwarunkowania, badania i rozwój
Praca zbiorowa pod redakcją Stanisława Oleksiaka |
|
OPIS PL: Niniejsza praca zawiera zbiór artykułów naukowych dotyczących szeroko pojętych zagadnień związanych z możliwością wykorzystania paliw alkoholowych w transporcie samochodowym. Przedstawia trendy rozwojowe paliw alkoholowych w Europie i na świecie oraz omawia problemy związane z wykorzystaniem alkoholi jako paliwa lub komponentu paliw do zasilania silników pojazdów samochodowych. Porusza ponadto sprawy toksyczności paliw alkoholowych i ich wpływu na środowisko naturalne w powiązaniu z zagadnieniami normalizacyjnymi. |
|
Opis EN: The study contains a set of scientific papers, concerning the widely comprehended issues associated with the possibility of using alcohol fuels in motor transport. It presents developmental trends of alcohol fuels in Europe and around the world as well as discusses problems associated with using alcohol as fuel or a component of fuels for powering engines of motor vehicles. Moreover it raises matters of the toxicity of alcohol fuels and their impact on the environment as well as in connection with standardizing issues. |
|
Praca naukowa nr 204 jest dostępna w trybie open acces. Zamówienie wersji drukowanej: Cena egzemplarza: 60 zł netto (plus 5% VAT) Koszt przesyłki: 5 zł brutto za sztukę – list polecony Zamówienia prosimy składać e-mailowo: nafta-gaz@inig.pl lub telefonicznie 012 617 76 32. |
TYTUŁ: Badanie składu cieczy pozabiegowej po hydraulicznym szczelinowaniu i analiza rozwiązań technologicznych w aspekcie jej powtórnego wykorzystania
Autorzy: Teresa Steliga, Piotr Jakubowicz |
|
OPIS PL: Zabiegi hydraulicznego szczelinowania wykonywane w formacjach łupkowych, ze względu na dużo większą skalę niż w przypadku odwiertów konwencjonalnych, generują znaczne ilości ciekłych odpadów, które należy w racjonalny sposób zagospodarować. Optymalnym rozwiązaniem tego problemu jest powtórne wykorzystanie cieczy pozabiegowej po hydraulicznym szczelinowaniu do sporządzania płynów w kolejnych zabiegach hydraulicznego szczelinowania. Wymaga to zastosowania metod wstępnego oczyszczania, a następnie odsalania z wykorzystaniem technologii charakteryzujących się efektywnością ekonomiczną i dbałością o środowisko naturalne. Dzięki takiemu podejściu do problemu zagospodarowania środowisko tylko w ograniczonym stopniu zostaje obciążone substancjami odpadowymi uzyskiwanymi po zabiegach hydraulicznego szczelinowania. |
|
Opis EN: Hydraulic fracturing, done in shale formations, results in significant amounts of liquid wastes, much more than in the case of conventional drilling. The wastes ought to be managed in a rational way. The most favorable solution is the re-use of flowback water in order to develop liquids for consecutive stages of the fracturing. It requires preliminary treatment and subsequent desalination methods with the application of technologies which should provide economic efficiency and environmental protection. Thus, wastes obtained in hydraulic fracturing are reduced. |
|
Praca naukowa nr 205 jest dostępna w trybie open acces. Zamówienie wersji drukowanej: Cena egzemplarza: 60zł netto (plus 5% VAT) Koszt przesyłki: 5 zł brutto za sztukę – list polecony Zamówienia prosimy składać e-mailowo: nafta-gaz@inig.pl lub telefonicznie 012 617 76 32. |
TYTUŁ: Wybrane aspekty systemu naftowego a nowe spojrzenie na geologię Karpat - przewodnik
AUTORZY: Praca zbiorowa |
|
OPIS PL: W pracy przedstawiono opis odsłonięć terenowych, wybranych dla przedstawienia nowej koncepcji budowy geologicznej oraz systemu naftowego Karpat. Opis obejmuje 11 odsłonięć od Bandrowa do Grybowa. Odsłonięcia ukazują profil Karpat z uwzględnieniem skał istotnych dla systemu naftowego, skał macierzystych jak i skał uszczelniających. W omówieniu odsłonięć przedstawiono także nowe poglądy na temat rozwoju basenowo- tektonicznego Karpat, szczególny nacisk położono na nowo odkryte etapy rozwoju basenowego (etapy tworzenia kompleksów chaotycznych o typie spływów). Wiele uwagi poświęcono utworom o typie melanżu tektonicznego i ich roli w kształtowaniu systemu naftowego. |
|
Opis EN: The paper presents a description of the outcrops selected for new conception on structural geology and Petroleum System of the Carpathians. The description includes 11 outcrops from Bandrów to Grybów. The outcrops reveal the profile of the Carpathians including relevant elements of the Carpathians Petroleum System i.e. source rocks and seal. In the outcrop description a new view on tectono - sedimentary development of the Carpathians was presented with the emphasis on newly discovered stages of basin development (the stage of chaotic complexes formation of runoff type). Much attention was paid to formations of mélange type and their role in development of the Carpathian Petroleum System. |
|
Cena egzemplarza: 70 zł netto (plus 5% VAT) Koszt przesyłki: 5 zł brutto za sztukę – list polecony Zamówienia prosimy składać e-mailowo: nafta-gaz@inig.pl lub telefonicznie 012 617 76 32. |
TYTUŁ: Biodegradowalne smary plastyczne
Autorzy: Anna Zajezierska |
|
OPIS PL W początkowej części monografii przedstawiono ogólną charakterystykę smarów plastycznych, ich skład oraz podstawowe właściwości użytkowe, kierunki zastosowań a także międzynarodowe normy klasyfikacyjne i jakościowe. Następnie omówiono europejskie uregulowania prawne, odnoszące się do biodegradowalnych środków smarowych oraz przedstawiono grupę związków chemicznych, dopuszczonych przez ustawodawstwo Unii Europejskiej do stosowania w charakterze komponentów biodegradowalnych środków smarowych. Kolejny rozdział zawiera wyniki badań wpływu rodzaju komponentów stosowanych w procesie wytwarzania biodegradowalnych smarów plastycznych na ich podstawowe właściwości eksploatacyjne. Zaprezentowano problematykę oceny stopnia degradacji biologicznej środków smarowych oraz aktualnie stosowane testy i procedury badawcze. Przedstawiono wyniki badań biodegradacji wapniowego smaru plastycznego w glebie oraz tlenowej biodegradacji smaru w środowisku wodnym. Końcowa część zawiera wyniki badań i rezultaty współpracy prowadzonej pomiędzy PKP Cargo S.A a Instytutem Nafty i Gazu – Państwowym Instytutem Badawczym, dotyczącej zagadnień ekologicznych środków smarowych i zastosowania ich w krajowym kolejnictwie. |
|
OPIS EN: The opening part contains general characteristics of lubricating greases, their composition and basic operating characteristics, application trends, and also qualification and quality international standards. Further, European law regulations relating to biodegradable lubricating greases are discussed, and a group of chemical compounds allowed by European Union legislation to use as biodegradable lubricating agents. Next part contains the investigation results of the influence of the components type used in manufacturing biodegradable lubricating greases, on their basic operating characteristic. Problems of the degree of lubricating agents biodegradability are presented, together with tests and investigation procedures currently in use, are presented. Next the results of calcium lubricating grease biodegradation in the soil, and grease oxidated biodegradation in the water environment. The final part contains investigation results got in cooperation of PKP Cargo S.A. (Public Cooperation) with Oil and Gas Institute – National Research Institute, regarding problems connected with ecological lubricating agents and their application by domestic railroads. |
|
Praca naukowa nr 197 jest dostępna w trybie open acces. Zamówienie wersji drukowanej: Cena egzemplarza: 60 zł netto (plus 5% VAT) Koszt przesyłki: 5 zł brutto za sztukę – list polecony Zamówienia prosimy składać e-mailowo: nafta-gaz@inig.pl lub telefonicznie 012 617 76 32. |
TYTUŁ: Badania poliizobutylenobursztynoimidów w zakresie oceny użytkowej dodatków detergentowo-dyspergujących do paliw silnikowych
Autorzy: Winicjusz Stanik |
|
OPIS PL W pracy przedstawiono wyniki badań zaawansowanych technologicznie olejów napędowych Premium i Power Diesel przeznaczonych dla zasilania silników o zapłonie samoczynnym wyposażonych w nowoczesne układy wtrysku paliwa High Pressure Common Rail System (HPCRS) spełniających normy emisji Euro 6/VI zawierających wielofunkcyjne pakiety dodatków Petropak® i Energocet®. |
|
OPIS EN: The work shows the results of testing of high-tech Premium and Diesel Power diesel fuels containing multifunctional additive packages Petropak® and Energocet® intended to power compression-ignition engines with modern fuel injection systems High Pressure Common Rail System (HPCRS) that meet the emission standards Euro 6/VI. |
|
Praca naukowa nr 206 jest dostępna w trybie open acces. Zamówienie wersji drukowanej: Cena egzemplarza: 60 zł netto (plus 5% VAT) Koszt przesyłki: 5 zł brutto za sztukę – list polecony Zamówienia prosimy składać e-mailowo: nafta-gaz@inig.pl lub telefonicznie 012 617 76 32. |